De afgelopen jaren is het belang van een goede online organisatie van gegevens steeds belangrijker geworden. Niet alleen verplaatsten door de coronacrisis de meeste werkzaamheden naar de online omgeving, ook de klant kiest er steeds vaker voor om online zijn ‘boodschappen’ te doen. Waar het bijhouden van een professioneel Customer Relationship Management (CRM) voor meeste bedrijven al een gewoonte is geworden, zijn de eisen op het gebied van Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) nog altijd volop in ontwikkeling. Juist deze twee termen botsen nog weleens. Dit terwijl de boetes voor het niet navolgen van de AVG hoog kunnen oplopen. Daarom vertellen wij je alles wat je moet weten over de AVG en jouw CRM.
Welke gegevens worden er verzameld in jouw CRM?
Als we de AVG in relatie met CRM-systemen bekijken, hebben we het vooral over de manier waarop gegevens worden verzameld, opgeslagen en vervolgens worden gebruikt of gedeeld. Welke gegevens er door het CRM worden verzameld en hoe deze worden verwerkt en/of gebruikt, hangt af van de organisatie en haar relatie met de online gebruiker of klant. Zo wordt door de zakelijke tak van voetbalclub het CRM met name gebruikt voor het onderhouden van klantrelaties, terwijl de afdeling fondsenwerving van een vereniging doormiddel van zijn CRM probeert om zoveel mogelijk inkomsten te genereren. Lees daarom hier over fondsenwerving online. Er zijn verschillende professionele CRM systemen op de markt. Zij richten zich op verschillende niches. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het MKB, de e-commerce of de B2B markt. Hoewel het gebruik van een CRM-systeem in grote mate afhangt van de organisatie die de gegevens heeft verzameld, zijn contactbeheer, salesmanagement en marketingdoeleinden veelgebruikte toepassingen.
Dit is wat je moet weten over de AVG en CRM systemen
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is op 25 mei 2018 ingevoerd ter vervanging van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Met het invoeren van de AVG is eenzelfde privacywetgeving ingang getreden binnen de gehele Europese Unie. Dit zorgt ervoor dat dezelfde bevoegdheden tot handhaving gelden voor alle privacy toezichthouders in de EU. Indien de privacywet wordt overtreden, kan door toezichthouders op internationaal gebied een boete worden uitgedeeld tot 20 miljoen euro. Als ondernemer met een CRM is het dus erg belangrijk om aan de AVG regelgeving te voldoen. Omdat deze regels complex en constant in ontwikkeling zijn, is de AVG-regelhulp ontwikkeld. Hier kun je als ondernemer niet alleen bekijken of jouw CRM voldoet aan de AVG, maar ook advies krijgen op punten waaraan moet worden voldaan om jouw CRM AVG-proof te krijgen of -houden.
Ben je benieuwd welke ontwikkelingen jou als online ondernemer nog meer te wachten staan? Lees dan ook: Hoe ziet de toekomst van wifi eruit?