Als je veel belt voor je werk of voor je eigen onderneming, zijn de telefoonkosten soms erg hoog. Een oplossing hiervoor is bellen via internet. Dit doe je via bijvoorbeeld Cloud telefonie of VoIP bellen. Deze twee manieren van bellen lijken erg op elkaar, maar toch zitten er een paar verschillen in. Welke verschillen dat zijn lees je in dit artikel.
Wat is Cloud telefonie en wat is VoIP bellen?
Met VoIP bellen bel je niet via een aparte telefoonlijn, maar via een internetverbinding. Een groot voordeel hiervan is dat het een stuk goedkoper is dan bellen via een aparte telefoonlijn. Zo kun je ook gratis bellen via Facebook of WhatsApp, wat enorm veel flexibiliteit geeft.
Met Cloud telefonie bevindt de telefooncentrale zich niet lokaal, maar in de Cloud. Ook deze vorm van telefonie gaat via internet. Het voordeel hiervan is dat je geen verouderde telefooncentrale meer nodig hebt. Hierdoor is het ook een stuk goedkoper. Als je via de Cloud belt, bel je dus ook VoIP.
Het verschil tussen Cloud telefonie en VoIP bellen
Omdat zowel Cloud telefonie als VoIP bellen via internetverbinding gaat, lijken deze twee enorm op elkaar. Het grote verschil tussen Cloud telefonie en VoIP bellen is de locatie van de telefooncentrale.
Bij Cloud telefonie bevindt de centrale zich in de Cloud, zoals de naam al doet verklappen. Het wordt gehost in een datecenter en niet bij jou op locatie. Bij VoIP bellen kan die centrale zich zowel in de Cloud bevinden als bij jou op locatie.
Wat zijn voordelen van Cloud telefonie en VoIP bellen?
Zoals we al noemden is een groot voordeel van Cloud bellen dat het goedkoper is dan bellen via een aparte telefoonlijn. Een ander voordeel van Cloud telefonie en VoIP bellen is de flexibiliteit. Je bent overal en wanneer je wilt beschikbaar, mits je toegang hebt tot een internetverbinding. Je hoeft dus niet meer aanwezig te zijn op kantoor.
Wanneer je overstapt naar Cloud telefonie of VoIP bellen behoud je gemakkelijk al je nummers en voeg je gemakkelijk nieuwe (internationale) nummers toe.
Kijk goed naar wat voor soort telefonie jouw voorkeur heeft. Niet alleen grote bedrijven, ook steeds meer kleine bedrijven stappen over naar Cloud telefonie of VoIP bellen. Flexibiliteit en lagere kosten zijn hiervan de grootste twee voordelen.