Déze internetprovider scoorde in 2021 het beste

internetprovider vergelijken
Share

Als consument wil je aangesloten zijn bij de internetprovider met het goedkoopste internet abonnement met snelle verbinding. Nog belangrijker is dat je zo min mogelijk last ervaart van storingen, laat staan een goede klantenservice. In Nederland hebben we vele internetaanbieders. Ben je benieuwd welke internetprovider als beste uit de test kwam in 2021? Lees dan snel verder!

Het jaar 2021 loopt op z’n einde. Een mooi moment om eens te kijken naar wat afgelopen jaar precies de beste internetprovider was. Want hoe vind je nou precies de beste internetprovider als je wil overstappen? Veel mensen zijn hier naar op zoek en vinden het belangrijk om een provider te kiezen die zo min mogelijk storingen heeft zodat, zeker bij thuiswerken, het internet het altijd goed doet. Onze collega’s van de Consumentenbond en Prijsvergelijken.nl vergeleken de verschillende providers en blikte terug op afgelopen jaar:

Internet- en telefoniestoringen en vergoedingen bij storing

Dit jaar is het totaal aantal internetstoringen ietsjes afgenomen. Het meest stabiel was het internetsignaal in het derde kwartaal van 2021. Zo zit het percentage klanten dat internetstoringen rapporteerde nu tussen de 6% en 14% (was tussen de 8% en 27%). Een positieve ontwikkeling. Met name bij Freedom Internet Glasvezel werd door weinig klanten een storing gemeld (slechts 6%). Ook bij XS4ALL Glasvezel (7%), KPN Glasvezel (8%), Delta Kabel (8%) en Freedom Internet DSL (9%) zat het percentage onder de 10%. Met 14% hadden relatief veel klanten van Ziggo Kabel en Tele2 DSL problemen met internet.

Het aantal storingen op de vaste telefoonlijn blijft laag. In dit derde kwartaal gaf gemiddeld slechts 4% van de klanten aan problemen te hebben gehad. Tussen providers varieert dit percentage wel (zo tussen de 3% en 8%) maar het blijft laag, zeker in vergelijking met internet en televisie. 

  • Laagste percentage klanten die een storing melden: 3% (XS4ALL Glasvezel en DSL, KPN Glasvezel, Freedom Internet DSL en Caiway Glasvezel)  
  • Hoogste percentage klanten die een storing melden: 8% (Tele2 DSL) 

Provider Simyo minste mobiele storingen, Vodafone valt (negatief) op

In het derde kwartaal heeft 2,9% problemen ervaren met mobiel internet. In het vorige kwartaal was dat nog 2,4%. Ook hebben de panelleden vaker last van traag internet. Gemiddeld 6,4% geeft aan er last van te hebben gehad. Vorig kwartaal was dat nog 5,3%. Het aantal meldingen verschilt wel sterk per provider. Klanten van Vodafone/Ziggo hebben weer het vaakst last van traag internet. Bij 8,7% ging het internetten minder vlot dan ze gewend zijn. Daarnaast viel Vodafone dit jaar op door een aantal storingen die soms urenlang duurden.

Minste storingen: Simyo (1,7%)
Meeste storingen: Hollandsnieuwe (4,1%)

Wist je al dat je een vergoeding krijgt bij internetstoringen? Het maakt niet uit bij welke internetprovider je zit. Sinds 1 juli 2017 zijn alle internetproviders verplicht om de consument een vergoeding te geven bij een storing van het internet, bellen en televisie die langer duurt dan 12 uur. In 2021 is dit overigens niet voorgekomen.

Klantenservice

Een storing zelf is al niet prettig, dus dan is het wel zo fijn als je op dat moment goed geholpen wordt door de klantenservice. Dit gebeurt gelukkig in de meeste gevallen.  Wij als consumenten beschouwen een goede klantenservice als ze voldoen aan de volgende punten:

  • De klantenservice komt haar beloften na
  • Verleent persoonlijke en deskundige hulp
  • Biedt een oplossing en gemak aan
  • Biedt excuses aan en lost het probleem zo snel mogelijk op zonder de consument hier nog meer mee te belasten

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat geen één provider boven de 8 scoort, echter zitten ze wel allemaal boven de 7. Als je naar de twee grootste internetproviders kijkt van Nederland: KPN en Ziggo. Dan krijgen consumenten bij KPN net iets snellere en deskundige hulp dan bij Ziggo. Echter weet de klantenservice bij 3/10 gevallen ook de oplossing niet. KPN en Ziggo kunnen zich allebei dus nog sterk verbeteren.

  1. XS4All scoort met een 7,9 de beste klantenservice
  2. KPN komt met een 7,7 op een tweede plek
  3. Ziggo scoort ver onder de rest met een 7,1, dit komt onder andere door de internetstoringen waarbij ze niet gelijk de oorzaak wisten

Snelste internet

  • KPN snelste internet met 500 Mpbs internetsnelheid
  • Ziggo was uitgeroepen door de consumenten met beste internetprovider in 2016 en Netflix heeft Ziggo verkozen tot het snelste internet van 2017.

Vergelijking van internetprovider op prijs en kwaliteit

De prijs kwaliteitsverhouding voor minimaal 40Mbit/s download- en 4 Mbit/s uploadsnelheid wordt hieronder vergeleken met verschillende providers. Sommige bieden een abonnement pas aan vanaf 50 Mbit/s. Met 40 Mbit/s download- en 4 Mbit/s uploadsnelheid heb je genoeg om verschillende internetdiensten tegelijkertijd gebruiken.

Top drie beste internetproviders

  1. XS4All
  2. KPN
  3. ZIGGO

Gekeken naar de bovenstaande punten is XS4ALL gekozen tot de beste internetprovider. Dit komt voornamelijk door de minimale storingen in 2017. Op de tweede plek staat KPN, één van de grootse internetproviders van Nederland en het snelste internet met 500 Mbps. Verder staat Ziggo op drie, ondanks de vele storingen heeft het snel internet waardoor je al je series zonder problemen kunt kijken! Ook hebben ze een groot wifi netwerk, waardoor consumenten op 2 miljoen locaties WIFI-verbinding hebben.

Heeft dit artikel je geholpen? Laat het mij weten op social media of door een comment hieronder te plaatsen!

Zelf abonnementen bij providers vergelijken

Ben je op zoek naar wat het beste abonnement voor internet en/of televisie is voor jou? Gebruik dan onze vergelijker voor internet & TV of alles-in-1 en vind zo simpel het beste abonnement voor jou.

Beoordeel dit artikel: