Imago verbeteren; zakelijk investeren in duurzame energie

15 januari 2018

Steeds meer grotere bedrijven stappen over naar 100% groene energie. De NS bijvoorbeeld rijdt vanaf dit jaar op 100% groene stroom het land door en ook de productielocaties van Unilever draaien op windenergie sinds 2017. In een eerder artikel is verteld waarom je als ondernemer moet investeren in windenergie, maar wat voor voordelen levert dit op naar de klant als je overstapt naar duurzame energie? Vergelijk Wizard vertelt het je.

(Artikel gaat verder onder de advertentie)

1. Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Door de continue innovaties verandert de wereld sneller dan ooit. Wat vandaag nog ‘nieuw’ was, is morgen al weer oud. Dit vraagt erom dat een bedrijf flexibel kan inspelen op de nieuwste trends en hier bij leiderschap toont. Wat een klant tegenwoordig erg belangrijk vindt, is dat een onderneming laat zien dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bedrijven verbruiken immers het meeste energie. Op deze manier laat je als onderneming zien dat jij je verantwoordelijk voelt om de natuur en klimaat te beschermen en wilt investeren in een schonere wereld.

2. Identiteit en imago versterken

Het is maar zelden dat het imago van de klant overeenkomt met de identiteit van het bedrijf. Het duurzaam ondernemen is een belangrijk onderdeel om in je identiteit terug te laten komen. Consumenten vinden het tegenwoordig ook belangrijk om te investeren in duurzame energie en voelen op deze manier zich meer verbonden met het merk. Door duurzaamheid terug te laten komen in de bedrijfsuitvoering, zal het imago worden versterkt bij de klant. De zogeheten ‘gap’ tussen de identiteit en het imago van de klant zal op deze manier worden verkleint.

3. Hogere waardering

Dat consumenten veel waarde hecht aan bedrijven die investeren in duurzame energiebronnen blijkt ook uit een onafhankelijk onderzoek van Onderzoek Nederlandse Vereniging van Duurzame Energie (NVDE). Hieruit blijkt dat 60% van de Nederlanders vindt dat bedrijven op 100% groene energie moet draaien. Maar 12% is het hier niet mee eens. Verder is gebleken dat 53% een positiever beeld heeft van bedrijven die 100% groene energie en gas hebben uit Nederland ten opzichte van 11% van de Nederlanders waar bij het niks uit maakt. Ter conclusie dat de meerderheid van de Nederlanders een voorkeur geeft aan bedrijven die groene energie verbruiken en krijgen een hogere waardering.

Wat voor waarde heeft het voor jou als een bedrijf op 100% groene stroom draait? Heb je zelf al geïnvesteerd in het verbruiken van groene energie in plaats van grijze energie? Laat je reactie weten onder het bericht en vergeet het niet te delen op Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *